Ayurvedisk onlineunivers

Lev som en yogi med Ayurveda

0

Din Kurv

0
Subtotal: 0,00 kr.
Ingen produkter i kurven

Dag 2: Tungeskrabning

I dag skal vi kigge lidt nærmere på tungen! At skrabe tungen er nemlig et klassisk ayurvedisk renselsesritual, og ifølge Ayurveda kan en kraftig belægning på tungen skyldes ophobede affaldsstoffer og toksiner i kroppen. Denne antikke teknik, til at bedre mundhygiejnen, er ved at blive almindeligt accepteret, også i vesten, i takt med at stadig flere videnskabelige studier understøtter fordelene ved tungerensning.  Ud over at rense din tunge fri fra bakterier, der har ophobet sig i løbet af natten, er tungeskrabning også, ifølge Ayurveda, et vigtig ritual for at støtte dit immunforsvar. Mundhulen er indgang for mange betændelsesfremkaldende mikroorganismer, og dens slimhinder og spytkirtler er vigtige for dit immunforsvar. 

SÅ…..frem med tandbørsten eller tungeskraberen (bedst og nem at anskaffe), og gør det til en del af din faste morgenrutine, sammen med tandbørstningen, at skrabe tungen J 

Det skal du bruge:

  • En tandbørste – en hård tandbørste er bedst
  • Eller du kan investere i en tungeskraber (kan bl.a. købes i helsekosten)

Videnskabelige undersøgelser har vist at tungeskrabning:

  • Reducerer antallet af uønskede bakterier i munden
  • Afhjælper dårlig ånde
  • Forbedrer smagssansen og reducerer belægningen på tungen

Sådan gør du:

  • Skrab tungen blidt
  • Start bagtil på tungen og skrab frem mod tungespidsen
  • Gentag 7 -10 gange fordelt over hele tungens overflade
  • Skyl munden grundigt flere gange efter at du har skrabet din tunge
  • Afslut med at børste dine tænder

* Det mest gavnlige er, at du skraber tungen, inden du indtager mad og drikke om morgenen. Dvs. inden du tager dit morgen glas vand. Det er også en god idé at afslutte dagen med tungeskrab inden aften-tandbørstningen.

Reducér eller undgå dette i resten af detoxforløbet:

Ud over at indføre den nye detoxrutine med tungeskrabning, skal du også fra i dag, og resten af detoxforløbet, skære sukker væk fra dine måltider. Dvs. undgå så vidt muligt at indtage sukker og søde sager fra i dag og resten af detoxforløbet. Frisk frugt er ok og tørret frugt er også ok i moderate mængder. Vær dog opmærksom på evt. tilsætningsstoffer og/eller ekstra tilsat sukker i de tørrede frugter.